EU-verbod op de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto's vanaf 2035

November 16, 2022
๐„๐”-๐ฏ๐ž๐ซ๐›๐จ๐ ๐จ๐ฉ ๐๐ž ๐ฏ๐ž๐ซ๐ค๐จ๐จ๐ฉ ๐ฏ๐š๐ง ๐ง๐ข๐ž๐ฎ๐ฐ๐ž ๐›๐ž๐ง๐ณ๐ข๐ง๐ž- ๐ž๐ง ๐๐ข๐ž๐ฌ๐ž๐ฅ๐š๐ฎ๐ญ๐จโ€™๐ฌ ๐ฏ๐š๐ง๐š๐Ÿ ๐Ÿ๐ŸŽ๐Ÿ‘๐Ÿ“.
De Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad van Europa (de lidstaten) hebben een akkoord bereikt over de verkoopstop van autoโ€™s met brandstofmotor. Vanaf ๐Ÿ๐ŸŽ๐Ÿ‘๐ŸŽ moeten nieuwe auto's 55 procent en bestelwagens 50 procent minder uitstoten ten opzichte van 2021. Vanaf ๐Ÿ๐ŸŽ๐Ÿ‘๐Ÿ“ moeten alle nieuwe autoโ€™s die op de markt komen, volledig emissievrij zijn en geen CO2 meer uitstoten. Is het na 2035 nog mogelijk om met een auto met verbrandingsmotor te rijden? Ja, dat kan. De nieuwe regels betekenen niet dat alle autoโ€™s op de weg in 2035 emissievrij moeten zijn. Deze regels gelden niet voor bestaande autoโ€™s. De gemiddelde levensduur van een brandstofauto is ongeveer 15 jaar en dat zou dus betekenen dat alle autoโ€™s in 2050 CO2-neutraal zijn.ย 
Momenteel zijn elektrische autoโ€™s vrij duur. De nieuwe regels moeten meer concurrentie aanmoedigen en fabrikanten ertoe aanzetten te investeren in onderzoek naar en de innovatie van elektrische voertuigen. Hierdoor zou de aankoopprijs moeten dalen. Op dit moment werken fabrikanten al aan autoโ€™s met een bereik van meer dan ๐Ÿ”๐ŸŽ๐ŸŽ ๐ค๐ฆ. De efficiรซntie wordt verbeterd zodat autoโ€™s minder vaak hoeven op te laden. Het Parlement heeft onlangs ook zijn standpunt bepaald over de infrastructuur voor alternatieve brandstoffen, zodat er meer elektrische oplaadpunten en waterstoftankstations komen.
AURiX maakt gebruik van cookies om uw gebruiksgemak te verbeteren.Meer informatieAccepteer cookies