« Terug

Prinsjesdag: Kabinet breekt Autobrief 2 definitief open

18 sep

Op korte termijn betekent het nieuwe Belastingplan dat het bijtellingsvoordeel op EV's hoger wordt, maar op lange termijn juist lager.

Er zijn dat jaar weinig verrassends in het koffertje. (Foto: Hollandse Hoogte)

Vrijwel alle fiscale afspraken uit het Klimaatakkoord worden in het vandaag gepresenteerde Belastingplan direct in de wet opgenomen. Dit nieuws kwam gisteren al naar buiten, maar werd vandaag op Prinsjesdag officieel bevestigd.

Voor de autobranche betekent dit onder andere dat er wordt gebroken met de Autobrief 2, die eigenlijk tot 2021 zou gelden: in deze autobrief zou de bijtelling volgend jaar op 4% blijven staan, met een plafond van 50 duizend euro. De bijtelling wordt nu, op basis van het Klimaatakkoord, opgeschroefd naar 8 procent in 2020, met een lage bijtellingsplafond van 45 duizend. In 2021 wordt dit plafond 40 duizend euro en wordt de bijtelling tot deze cataloguswaarde 12 procent. Op langere termijn ontstaat zo dus wel een voordeel: in Autobrief 2 zou er al in 2021 een einde komen aan het bijtellingsvoordeel voor EV's, in het Klimaatakkoord wordt dit voordeel geleidelijker afgebouwd. Tot 2025 betalen kopers en eigenaren van elektrische auto’s geen bpm en motorrijtuigenbelasting.

« Terug

Blijf op de hoogte

Ontvang de nieuwsbrief ››
Scroll naar boven