De geplande verhoging van de bijtelling voor EV’s in 2026 gaat voorlopig niet door. De Tweede Kamer heeft ingestemd met het behouden van de fiscale voordelen voor elektrische auto’s. Alleen de Eerste Kamer moet nog akkoord gaan. Zodra de besluitvorming in december is afgerond, kunnen werkgevers, leasemaatschappijen en zakelijke rijders met de definitieve percentages aan de slag.
Bijtelling elektrische auto’s blijft voorlopig gunstiger
Er was veel discussie over het plan om per 2026 de bijtelling voor elektrische auto’s volledig gelijk te trekken met die van brandstofauto’s (22% over de hele cataloguswaarde). Dat zou elektrische auto’s fors duurder maken voor zakelijke rijders. De nieuwe, gefaseerde tarieven voor nieuwe elektrische auto’s die vanaf 1 januari 2026 worden geregistreerd, zijn als volgt:
2026: 18% over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde, daarboven 22%.
2027: 20% over de eerste €30.000, daarboven 22%.
2028: pas vanaf dit jaar geldt 22% over de volledige cataloguswaarde. (gelijk aan brandstofauto’s).
Waarom deze aanpassing? De Tweede Kamer erkent dat EV’s een hogere aanschafprijs hebben dan vergelijkbare brandstofauto's. Door de bijtelling direct naar 22% te brengen, zouden EV’s onaantrekkelijk worden voor leaserijders. Met deze overgangsperiode blijft elektrificatie van het wagenpark betaalbaarder en haalbaarder.
Wat betekent dit?
Deze gefaseerde aanpak geeft berijders meer ruimte om over te stappen naar 100% elektrisch, zonder dat de financiële druk te snel oploopt. Tegelijkertijd neemt de druk op fossiele auto’s toe door de introductie van een pseudo-eindheffing. Vanaf 1 januari 2027 betalen werkgevers een extra heffing van 12% over de cataloguswaarde van nieuwe niet-elektrische leaseauto’s die ook privé worden gebruikt. Deze heffing mag niet worden doorberekend aan de werknemer.
Deze maatregel kan aanzienlijke financiële gevolgen hebben. Voor een fossiele auto van € 30.000 betekent dit bijvoorbeeld € 300 extra kosten per maand, volledig voor rekening van de werkgever.
Aurix denkt graag met je mee!
Wil je weten wat deze wijzigingen betekenen voor jouw organisatie en wagenpark? Wij denken graag met je mee over kosten, beleid en fiscale voordelen.