Nieuws

Trump verwijt Ford de keuze voor zuinige auto's

auto Trump nieuws.jpg23 aug De Amerikaanse president wil de verbruiksnormen voor auto's versoepelen. Ford is één van de fabrikanten die er voor kiest de strengere normen van de staat Californië aan te houden. Ford, Honda, ... lees verder

Blijf op de hoogte

Ontvang de nieuwsbrief ››

Social media in de auto levensgevaarlijk!

Werkgevers moeten meer aandacht besteden aan MONO rijden

Ruim 1 op de 3 werkgevers in ons land heeft geen regels voor de medewerkers over het smartphonegebruik in de auto. Bij 35 procent van de bedrijven wordt van collega’s verwacht dat ze altijd binnen een half uur reageren op een berichtje, ook als ze onderweg zijn in de auto. Dat blijkt uit een onderzoek van Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) lanceert, nu de zomervakantie voor de meeste mensen voorbij is, een nieuwe campagne gericht op werkgevers.

Minister Van Nieuwenhuizen is vandaag in Den Haag te gast bij een verdeelcentrum van Picnic, een online supermarkt die boodschappen thuisbezorgt met in totaal 800 elektrische bezorgwagens. Picnic start deze maand een speciaal verkeersveiligheidstraject waar MONO rijden een belangrijk onderdeel van is. Doel van de campagne die de minister vandaag lanceert, is dat alle werkgevers met hun medewerkers afspraken maken over smartphonegedrag in de auto of op de fiets.

Van Nieuwenhuizen: ‘Het is moeilijk voor te stellen, maar één op de tien werkgevers vindt het een normale zaak dat hun werknemers berichten lezen en terugschrijven tijdens het rijden. Totaal onverantwoord om dit van je mensen te verwachten, want dat is gewoon levensgevaarlijk. Ook als je zakelijk onderweg bent geldt: hou je aandacht bij de weg en rij MONO.’

Ongeveer de helft van de werkgevers is, net zoals Picnic, op de goede weg. Zij hebben met hun werknemers afspraken gemaakt over het telefoongebruik onderweg. Het gaat onder meer om Samsung, Arcadis, Athlon, Heineken, Shell, de ANWB en verschillende transportbedrijven, zoals Van den Broek Logistics.

De campagne ‘MONO-zakelijk’ is onderdeel van de al lopende brede MONO-campagne. Op www.monozakelijk.nl kunnen werkgevers campagnemateriaal en tips vinden om te zorgen dat hun werknemers MONO kunnen rijden.

Prinsjesdag

Prinsjesdag: Kabinet breekt Autobrief 2 definitief open

Op korte termijn betekent het nieuwe Belastingplan dat het bijtellingsvoordeel op EV's hoger wordt, maar op lange termijn juist lager.

Er zijn dat jaar weinig verrassends in het koffertje. (Foto: Hollandse Hoogte)

Vrijwel alle fiscale afspraken uit het Klimaatakkoord worden in het vandaag gepresenteerde Belastingplan direct in de wet opgenomen. Dit nieuws kwam gisteren al naar buiten, maar werd vandaag op Prinsjesdag officieel bevestigd.

Voor de autobranche betekent dit onder andere dat er wordt gebroken met de Autobrief 2, die eigenlijk tot 2021 zou gelden: in deze autobrief zou de bijtelling volgend jaar op 4% blijven staan, met een plafond van 50 duizend euro. De bijtelling wordt nu, op basis van het Klimaatakkoord, opgeschroefd naar 8 procent in 2020, met een lage bijtellingsplafond van 45 duizend. In 2021 wordt dit plafond 40 duizend euro en wordt de bijtelling tot deze cataloguswaarde 12 procent. Op langere termijn ontstaat zo dus wel een voordeel: in Autobrief 2 zou er al in 2021 een einde komen aan het bijtellingsvoordeel voor EV's, in het Klimaatakkoord wordt dit voordeel geleidelijker afgebouwd. Tot 2025 betalen kopers en eigenaren van elektrische auto’s geen bpm en motorrijtuigenbelasting.

Scroll naar boven