Is er nog toekomst voor diesel?

Is er nog toekomst voor diesel.jpg22 mrt

Inleiding
Is bovenstaande vraag nog wel een vraag? Door veranderende mobiliteit – zelfrijdende auto’s en vervoersmiddelen – diversiteit aan behoeften van klanten, alternatieve in plaats van fossiele brandstoffen, verduurzaming etc. wordt het Break Even Point van diverse brandstofsoorten anders. Benieuwd naar BEP tussen benzine:diesel of benzine:elektrisch.

Break Even Benzine: Diesel
Tot 2013 lag het Break Even Point – het overstappunt van benzine naar diesel – rond de 30.000 km per jaar. Tussen 2014 en eind 2017 lag het jaarkilometrage op circa 40.000. Door belasting- en accijnsverhogingen, een waardedaling van dieselauto’s en een steeds kleiner verschil in brandstofprijzen is dat nu toegenomen tot 50.000 kilometer per jaar!
Per segment zijn er wel verschillen te zien. Ons advies is om goed te kijken naar uw autoregeling waarin de diesel nog wordt toegestaan. De cijfers laten zien dat er alleen bij extreem hoge jaarkilometers nog een – klein – voordeel is te behalen. Auto’s die minder dan het omslagpunt rijden kosten uw organisatie geld.


BEP voor Elektrische Voertuigen (EV)
Dit jaar komen er diverse nieuwe elektrische auto’s op de markt met een rij-afstand van 300 km en meer. Daarmee biedt elektrische auto’s goede mogelijkheden voor zakelijk gebruik. Immers de meeste leaserijders rijden minder dan 35.000 km/jaar ofwel bij 220 werkdagen: 160 km/dag. Qua ‘tanken’ wordt het ook steeds gemakkelijker door de uitbreiding van het aantal snellaadstations waar binnen 10 minuten voor 80% geladen kan worden.
Het Break Even Point om de overstap te maken van benzine naar elektrisch ligt nu al rond de 25.000 km/jaar. Hierboven is de EV rendabeler dan een benzine, waarbij het voordeel op ruim 5 cent per kilometer komt! Zie de tabel hieronder.

Advies
Traditioneel geldt voor veel autoregelingen een diesel boven de 40.000 km/jaar. Het is van belang die
te nuanceren naar segment niveau. Het is sterk aan te bevelen om de diesel eruit te schrijven of op te hogen naar 60.000 km/jaar.
Maar wat is er eigenlijk nog te winnen met een diesel? De besparingen per kilometer is al lange tijd op het niveau van 3,5 cent/km. 10.000 km/jaar meer levert een relatief klein voordeel van € 350,- op.
Maar dan moet je 70.000 km per jaar rijden.
Omslagpunt klasse jul-17 feb-18 km/jaar per km per 10.000 km
Invloed brandstofprijs op BEP
Niet de hoogte van de literprijs, maar het verschil tussen de literprijs van diesel en benzine is
eveneens mede bepalend voor het omslagpunt. Hoe groter dit verschil is hoe gunstiger voor de diesel.
De trend laat echter een steeds kleiner verschil zien tussen beide brandstoffen.
Het kleiner wordende verschil is al wat langer in het nadeel van de diesel.

Resume
De diesel is in feite uit en de verwachting is dat de leasetarieven door slechtere restwaarden verder
gaan oplopen. Onze relaties bevelen wij dan ook aan zeer kritisch naar hun autoregeling te kijken en
te “ont-dieselen”! Daarnaast is het ook gunstiger om voor benzine te kiezen i.v.m. een lagere bijtelling voor de berijder.
Een nieuwe serieuze optie is het rijden met een EV. Zeker de moeite waard om de toekomstige ontwikkelingen hierin in de gaten te houden.

« Terug

Archief > 2018

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari

Scroll naar boven